Elke leerkracht wil graag het beste voor zijn/haar leerlingen, denk hierbij aan; 

- het echt contact maken met je groep;

- sfeer maken in je klas;

- orde houden;

- interactie met en tussen de leerlingen.

Allemaal zaken die een voorwaarde zijn voor een positieve ontwikkeling van het kind.

JIJ dus! wil leerkrachten laten (her)ontdekken waar hun kwaliteiten en competenties liggen.
Dus zet die stap naar iets nieuws, kom in beweging! Je zult leren, groeien en nieuwe dingen zien en ervaren.

Afhankelijk van je vraag, kan de focus liggen op het gedrag van een leerling of op vragen die jij als leerkracht hebt. 

Situaties waarin beeldcoachen oplossingen biedt; 

  • Beeldcoachen om het "als lastig ervaren" gedrag van kinderen te begrijpen:
    Beeldcoachen is een methode om meer inzicht te krijgen in het gedrag van kinderen. Men focust vaak op het lastige gedrag alleen en dan is er minder vaak zicht op andere invloeden in de omgeving. Door het bespreken van de opnames ontdekt/leert de leerkracht/docent om anders te kijken en het handelen aan te passen aan wat het kind nodig heeft. Hierdoor zal het storende gedrag in de toekomst afnemen.
  • Beeldcoachen om de interactie tussen leerkracht/docent en de groep te verbeteren:
    Bij deze vorm van coaching ligt de nadruk niet op de interactie tussen leerkracht/docent en één specifiek kind, maar op de interactie tussen de leerkracht/docent en de gehele groep. De leervraag is meer gericht op het handelen in het algemeen. Bijvoorbeeld: "Hoe kan ik conflicten tussen kinderen op een juiste manier oplossen", of "Ik merk dat ik de kinderen snel op een negatieve manier benader, hoe kan ik dit anders doen?".
  • Beeldcoachen bij teamsamenwerking:
    Bij deze vorm van beeldcoachen ligt de nadruk op de samenwerking, organisatie en communicatie tussen directe collega's onderling. De beelden kunnen met alle directe collega's zowel samen als individueel besproken worden.
  • Beeldcoachen bij teambegeleiding:
    Bij deze vorm van beeldcoachen worden teamsituaties gefilmd, bijvoorbeeld een vergadering of een teamdag. Een team bestaat uit verschillende mensen en ieder mens heeft weer eigenschappen die naar voren komen in groepssituaties. Zo zal de ene collega veel aan het woord zijn en zal je een andere collega minder horen. Vraagstukken die besproken kunnen worden zijn: "Wat is mijn rol binnen het team en wat zijn de rollen van mijn collega's", "Hoe kunnen we optimaal gebruik maken en leren van elkaar".